Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het leven als eerste 'zakenvrouw van het jaar met een lichamelijke beperking' ging niet over rozen. De auteur van dit egodocument werd geboren met een behoorlijke spasticiteit, maar wist zich dankzij de inzet van haar ouders en haar eigen wilskracht een eigen, zelfstandig leven als managementcoach in de 'grote wereld' op te bouwen. Tal van operaties en oponthouden in revalidatie- en gehandicapteninstellingen wakkerden bij Joy van der Stel de vechtlust en het doorzettingsvermogen aan - niet altijd tot vreugde van haar directe omgeving. Ook op het persoonlijk vlak weet zij zich, terwijl haar familie uit elkaar drijft, vechtend tegen onwil, onbegrip en een bureaucratische woestijn, vaak weinig diplomatiek en veeleisend de weg naar een zelfstandig leven als echtgenote en moeder te scheppen. Als geheel is dit boek een enthousiast en meeslepend geschreven levensverhaal over een jonge vrouw met een enorme vechtersmentaliteit die haar 'kleine wereld' blijvend weet te verlaten. Zo nu en dan is het voor de lezer door vaagheid van stijl en inhoud wat moeilijk om de rode lijn te blijven volgen. Geschikt voor een zeer breed publiek. © NBD Biblion
Choose an application
Het MODEMteam maakte met de steun van Cera aan de documentatiemap 'Eenvoudig aangepast'. Zoals de naam het laat vermoeden, vind je hierin veel interessante informatie over eenvoudige aanpassingen voor volwassenen en kinderen met een beperking. Het marktaanbod van de hulpmiddelen groeit stelselmatig, maar de informatie geraakt jammer genoeg niet altijd tot bij diegenen die het nodig hebben. MODEM bundelde daarom meer dan 125 fiches over handige hulpmiddelen in een map. Deze map heeft als doel een leemte te vullen om zowel hulpverleners als ouders en gebruikers zelf op weg te zetten om hun weg te vinden in het soms onoverzichtelijke aanbod. In de map vind je enkel, zoals de titel het laat vermoeden, de eenvoudige aanpassingen. In de map vind je bij elk hulpmiddel een foto, een korte toelichting over het hulpmiddel, tips van MODEM en de praktische informatie zoals de plaats waar je het kan kopen en de prijs. Dit is nog verder aangevuld met handige weetjes over bijvoorbeeld gratis alternatieven. De map is opgebouwd rond drie grote onderwerpen: communicatie, computer en lezen & schrijven. * In het hoofdstuk communicatie vind je praktische tips om zelf een communicatiehulpmiddel te maken (een losbladige map, een losse kaart, een boek, - ). Het grote voordeel hiervan is dat je het hulpmiddel volledig op maat van de gebruiker kan maken. Je krijgt niet enkel tips over hoe het hulpmiddel er uit moet zien, maar ook over hoe je het opbouwt, welk materiaal je kiest, welke pictogrammen je kan gebruiken, - . Je leest er zowel informatie over de gekende, betalende pictogrammendatabanken zoals PCS, Visitaal, Beta en Bliss als over de gratis databanken zoals Sclera en Imagine Symbols. * In een tweede deel bespreken we laagtechnologische kant-en-klare producten. Zo vermelden we verschillende afgewerkte communicatiemappen zoals het Taalzakboek.Vervolgens geven we een overzicht van eenvoudige, technische toestellen. Je vindt er een opsomming van een reeks kleine eenboodschaptoestelletjes en van Meer uitgebreide eenvoudige meerboodschaptoestellen. Ook hier staan de klassiekers als een BIGmack beschreven naast minder gekende spelers als de B.A.bar. Voor diegenen die zelf kunnen lezen en schrijven staan er ook een aantal teksttoestellen in vermeld. Op het einde van het hoofdstuk bespreken we nog enkele eenvoudige GSM-toestellen. Een snel evoluerende markt die zich eveneens probeert aan te passen aan de noden en wensen van mensen met een beperking. In het hoofdstuk computer lees je bijvoorbeeld over een reeks alternatieve muizen. (bijvoorbeeld een muis om een kleine kinderhand vlotter te laten werken met de computer) en toetsenborden. Je vindt er tevens een aantal voorbeelden van computerspelletjes aangepast aan kinderen en volwassenen met beperkingen. * In het laatste hoofdstuk 'lezen & schrijven' staan een reeks voorleesstemmen die helpen bij het lezen van teksten op de computer, ook aanpassingen om sneller en correcter te kunnen schrijven. Dus voor elk wat wils. De oorzaak van de beperking Is niet belangrijk. De map kan immers door iedereen worden gebruikt.
Communicatiehulpmiddelen --- Computers --- Gehandicapten --- Gehandicapten. --- Gehandicapten. --- Computerondersteuning.
Choose an application
Choose an application
The book is a comprehensive textbook for occupational therapy students and occupational therapists working in the field of mental health. It presents different theories and approaches used, outlines the occupational therapy process, discusses the context of practice, and describes a wide range of techniques used by occupational therapists. These include physical activity, cognitive approaches, group work, creative activities, play and life skills. The book covers all areas of practice in the field, including mental health promotion, acute psychiatry, community work, severe and enduring mental illness, working with older people, child and adolescent mental health, forensic occupational therapy, substance misuse and working with people on the margins of society. The theory chapters are written by occupational therapists who are recognised experts in their fields and the applied chapters are written by practitioners. an innovation in this edition is the inclusion of commentaries by service Users on some of the chapters. The fourth edition has been extensively revised and updated. The new structure reflects changes in service delivery and includes sections on philosophy and theory base, the occupational therapy process, ensuring quality, the context of occupational therapy, occupations, and client groups. Important new areas that are now covered include mental health promotion, evidence-based practice, community development, and continuing professional development. Table of Contents Foreword by Haneke van Bruggen Preface Section 1 - Philosophy and theory base Chapter 1 - A short history of occupational therapy in psychiatry (Catherine F. Paterson) Chapter 2 - Occupational perspectives on mental health and well-being (Sheena E.E. Blair, Clephane A. Hume, Jennifer Creek) Chapter 3 - The knowledge base of occupational therapy (Jennifer Creek) - Service user commentary Section 2 - The occupational therapy process Chapter 4 - Approaches to practice (Jennifer Creek) - Service user Commentary Chapter 5 - Assessment and outcome measurement (Jennifer Creek and Alison Bullock) Chapter 6 - Planning and implementation (Jennifer Creek and Alison Bullock) Chapter 7 - Record keeping (Mary Booth) Section 3 - Ensuring quality Chapter 8 - Clinical governance and clinical audit (Clare Beighton) Chapter 9 - Management (Lynne Barr) Chapter 10 - Research, evidence-based practice and professional effectiveness (Irene Ilott) - Service user commentary Section 4 - The context of occupational therapy Chapter 11 - Ethics (Jenny Butler, Jennifer Creek) Chapter 12 - Roles and settings (Cathy Ormston) Chapter 13 - the developing student practitioner (Marion Martin and Sue Wheatley) Chapter 14 - Working in a transcultural context (Kee Hean Lim) Section 5 - Occupations Chapter 15 - Mental health and physical activity: enabling participation (Fiona Cole) Chapter 16 - Cognition and cognitive based approaches in occupational therapy (Edward A.S.Duncan) Chapter 17 - Client centred groups ( Marilyn B. Cole) Chapter 18 - Creative activities (Jennifer Creek) Chapter 19 - Play (Deborah Hutton) Chapter 20 - Life skills (Mary Roberts) Section 6 - Client groups Chapter 21 - Loss and grief (Clephane A. Hume) Chapter 22 - Acute psychiatry (Robert Hawkes, Valerie Johnstone, Lynn Yarwood) Chapter 23 - Approaches to severe and enduring mental illness (Simon Hughes) Chapter 24 - Older people (Jackie Pool) Chapter 25 - Child and adolescent mental health services (Lesley Lougher, Deborah Hutton, Donna Guest, Alan Evans) Chapter 26 - Learning disabilities (Anne Fleming) Chapter 27 - Community mental health (Jon Fieldhouse) Chapter 28 - Forensic occupational therapy (Edward A.S. Duncan) Chapter 29 - Substance misuse (Jenny Lancaster and John Chacksfield) Chapter 30 - Working with people on the margins (Nick Pollard, Frank Kronenberg) Glossary Index
ergotherapie --- geestelijke gezondheidszorg --- Ergotherapie --- mentaal gehandicapten --- psychiatrie --- Ergotherapie. --- mentaal gehandicapten. --- psychiatrie. --- Mentaal gehandicapten. --- Psychiatrie. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- creatieve therapie --- Psychiatry --- groepstherapie --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg)
Choose an application
Thomas zit in de klas. Op zijn tafel staat een schrijfmachine. Een speciale schrijfmachine. Thomas kan geen letters en cijfers zien, zoals ziende mensen. Thomas leest braille. Hij schrijft ook braille, met zijn speciale schrijfmachine. De letters en cijfers van braille zijn bobbeltje sop papier. Thomas leest die bobbeltjes met zijn vingers. Thomas is blind. Samen met zijn vriendinnetje Merel gaat hij naar een gewone school. Vandaag schrijven ze in de klas een brief aan sinterklaas. En Thomas weet al precies wat hij de sint wil vragen ...
Dutch literature --- Sinterklaas ; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- Prentenboeken --- Blinden ; verhalen --- JB VAND --- prentenboeken --- braille --- blindheid --- sinterklaas --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Slechtzienden --- Visueel gehandicapten - prentenboek
Choose an application
slechtzienden --- visueel gehandicapte kinderen --- 463.1 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Peuters --- Slechtzienden --- Visueel gehandicapten --- Blinden en slechtzienden
Choose an application
Er is veel veranderd in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Arduin heeft daarin een bijzondere rol vervuld. Zo heeft de focus van Arduin zich uitdrukkelijk gericht op individuele ondersteuning van de cliënten en het realiseren van een goede Kwaliteit van Bestaan voor de cliënten. De afgelopen jaren is gewerkt aan de ontwikkeling van een Persoonsgerichte Ondersteuningsmethodiek, waarin naast de SIS – Supports Intensity Scale de recent gecreëerde POS – Personal Outcomes Scale een belangrijke rol speelt. Hieruit ontstaat ook een nieuwe opzet voor een ISP – Individual Support Plan. Dit boek schetst de achtergronden van deze ontwikkelingen en de toekomstmogelijkheden ervan, mede dankzij de POS, het nieuwe meetinstrument voor de Kwaliteit van Bestaan.(Bron: covertekst)
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- 326 --- POS (problematische opvoedingssituatie) --- arduin --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Mentale handicap (gehandicapten (mentaal), oligofrenie) --- 376.3 --- Arduin --- Levenskwaliteit --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Zelfsturend leren --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Ondersteuning --- Hulpverlening --- Wetenschappelijk onderzoek --- Instellingszorg --- Kwaliteit --- Gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Zelfstudie --- Leren --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Instellingen --- Kwaliteitszorg --- Inclusie --- Empowerment --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Persoon met een handicap --- ouder --- Natuurwetenschappen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Overheidsinstelling --- Digitale kloof --- Samenleving --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Onderzoek (wetenschap) --- Zorginstelling
Choose an application
Een open en gelijkwaardige relatie, zinvolheid in het bestaan, een duidelijke koers en weten waar je samen heen wilt, dat is de essentie en het effect van de methodiek. Met deze methodiek is het mogelijk om mensen met een verstandelijke handicap zinvol te begeleiden, ongeacht de ernst van de beperking.Dit werkboek is een handleiding voor begeleiders, ouders en iedereen die werkt, leeft en optrekt met mensen met een verstandelijke handicap
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- Psychiatric nursing --- Social policy and particular groups --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Orthopedagogiek --- Psychiatrische verpleegkunde --- departement Gezondheidszorg 09 --- kinder- en jeugdpsychiatrie --- mentaal gehandicapte kinderen --- gehandicapten --- mensen met een mentale beperking --- psychotherapie --- systeemtherapie --- 326 --- Persoonlijke toekomstplanning (PTP) --- mentaal gehandicapten --- 364.044 --- Gelijkwaardigheid --- Methodiek --- Personen met een mentale handicap --- Zorgplan --- S20100170.JPG --- verstandelijk gehandicapten --- welzijnswerk, methoden --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- 361.1 --- Begeleiding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- B2-methodiek --- Licht mentaal gehandicapten --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Dit boek beschrijft hoe alle kinderen op school met veel plezier van en met elkaar kunnen leren. Leerlingen werken op een gestructureerde manier samen in kleine, heterogeen samengestelde groepen. Coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd, krijgt langzamerhand een vaste plaats in het didactisch handelen van leerkrachten. Het boek geeft de leerkracht aanwijzingen voor coöperatief leren met leerlingen met specifieke leerbehoeften in het basisonderwijs, zoals ADHD of dyslexie.
474.21 --- ADHD --- Auditief gehandicapten --- Autisme --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Dyslexie --- Hoogbegaafdheid --- Inclusief onderwijs --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Lichamelijk gehandicapten --- Verstandelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- samenwerkend leren --- adaptief onderwijs --- Didactics --- Primary education --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- didactische werkvormen --- Zorgverbreding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Didactische werkvorm --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Orthopedagogics --- Didactic strategies --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De auteur wil positieve verhalen brengen, al gaat ze de pijn niet uit de weg. Het zijn oprechte, maar bemoedigende verhalen, die getuigen van doorzettingsvermogen en liefde voor het leven in al zijn facetten. Twaalf zwaar slechtziende tot blinde mensen wisten hun beperking te overwinnen. Ze werden of bleven toch advocaat, marathonloper, therapeut, studio-uitbater, moeder of gemotiveerde vrijwilliger. Ze zijn zelfstandig en met wat steun uit hun omgeving nemen ze gewoon deel aan het leven. De onbekende aspecten van leven in een donkere wereld trokken de aandacht: feesten, sporten, leren stoklopen, naar school gaan, werk zoeken en de papierwinkel in orde brengen. Het gaf stof voor nieuwsgierige reportages: hoe kan een schoolloopbaan uitmonden in een leuke baan, of net niet. Het is dikwijls een lastig parcours, maar het kan wel!
Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Slechtzienden --- 376.22 --- Beroepen --- Dagelijks leven --- Levenswijzen --- Personen met een visuele handicap --- Blinden --- S20090171.JPG --- S20090172.JPG --- slechtzienden --- 362.32 --- Lichamelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten --- Blinden - Slechtzienden. --- personen met een visuele beperking --- Social policy and particular groups --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Slechtziende --- Persoon met een visuele handicap
Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|